Slomó blogja

Slomó blogja

A cölibátus és a zsidók

2015. február 27. - Slomó

nocorpus3.jpg

 

Aki elhanyagolja a szaporodjatokat, az vért ont

A Judizmus egyértelműen tiltja a cölibátust, különös tekintettel arra, hogy a zsidó vallás tanítása szerint, a házasság és a gyermeknemzés nem csak az első, hanem az egyik legfontosabb isteni parancsolat.

A Talmud tanítása szerint (Jövámot 63b), „az az ember, aki elhanyagolja a szaporodjatok és sokasodjatok parancsát, olyan mintha vért ontana”.

A bibliai történet szerint (3Mózes 10.), Nádáv és Ávihu, Áronnak, az első kohanita főpapnak fiai, isteni tűz által haltak meg a sivatagi szentély avatásakor. A kommentárok szerint (Vájikrá rábbá 20.) többek közt azzal vétkeztek, hogy „nem voltak házasok” és „nem voltak gyermekeik”.

Ben Ázáj, a híres talmudi bölcs, kivételnek számított azzal, hogy sohasem vett magának feleséget, arra hivatkozott, hogy „mit tegyek, ha egyszer a Tóra iránt vágyakozik a lelkem, a világot meg fenntarthatják mások is”. Kortársai megrótták ezért: „Ben Ázáj! Te szépen prédikálsz, de tetteid már korántsem olyan szépek.” (Jövámot uo.)

 

Előbb a Tóra vagy az asszony?

A Talmudban (Kidusin 29b) csupán annak kapcsán merül fel a házasság halasztásának kérdése, hogy az milyen módon egyeztethető össze, a teljes odaadást igénylő tóratanulás kötelezettségével. A Talmud a következőképp teszi fel a kérdést: „Mi az előbbre való a tóratanulás vagy a házasság? Előbb tanuljon Tórát és utána házasodjon! Ha azonban nem tud meg lenni asszony nélkül, akkor előbb házasodjon és utána tanulja a Tórát!” A tóra tanulmányozása nagy odaadást, egész embert kíván. Így ha az embernek felesége és családja van, a megélhetéssel járó feladatok elvonhatják a figyelmét. „Képes lesz-e tanulni, ha a malomkő lesz a vállán?” (uo.) Ugyanakkor a házasság nélkül élő férfi gondolatait sok inger vonhatja el a Tórától, így ha „nem tud meglenni asszony nélkül, előbb házasodjon és utána tanulmányozza a Tórát”.

 

Mózes különvált asszonyától

Mózes az egyetlen, aki – a zsidó biblia kommentárok szerint – különvált feleségétől, és ezt az Örökkévaló is jóvá hagyta. Az alábbi következtetést vonta le magára nézve „ha a zsidó nép, amelyhez az Örökkévaló csak egy alakalommal beszélt, és annak is kijelölte a pontos idejét, mégis megparancsoltatott hogy tartóztassa magát a nemi élettől, akkor én akihez bármelyik pillanatban szólhat az Örökkévaló és ki sem jelöli a megjelenés idejét, sokkal inkább helyénvaló, hogy így tegyek” (Talmud Sábát 87a). Mózes tehát az egyetlen, aki mint a legmagasabb szintet elérő próféta – a próféciára való tekintettel – külön vált feleségétől Cipórától, de fontos hangsúlyozni, hogy ő is azután tette ezt, hogy két fia volt már.

A bejegyzés trackback címe:

https://slomo.blog.hu/api/trackback/id/tr367225409

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása